HCK på vei inn til matstasjon
12 medlemmer fra Harstad Cykleklubb stilte til start i trondheim for å ta fatt på de 540 km til hovedstaden. Blant disse 12 var også ei jente. Kirsti Dybdal syklet med Team Girlpower og Kirsti var godt fornøyd med konkurransen og opplevelsen.
Team Managere og Road captains Ulf-Håkon Stoltz og Birger Bjørnstad har skrevet denne rapporten fra årets tur, men først litt resultater: God lesning!
Styrkeprøven 2014
MÅL: 18 timer + 35 min pauser = 18:35
RESULTAT: 17:57 + 56 min pauser = 18:53
RESULTAT, spesifisert:
NAVN KLUBB PLASS TOTAL PLASS KLASSE KLASSE TID
Tor Christian Angeltveit, Bergen 462 av 1235 47 av 135 M35 18:52:47
Gaute Mykkeltvedt, Åsane CK 464 av 1235 48 av 135 M35 18:53:01
Terje Stensli, HCK 464 av 1235 120 av 242 M45 18:53:01
Rune Angeltveit, Mædicinernes CK 464 av 1235 15 av 58 M25 18:53:01
Paal Arne Sollien, HCK 464 av 1235 77 av 175 M50 18:53:01
Birger Bjørnstad, HCK 464 av 1235 41 av 110 M55 18:53:01
Mats Iversen Vangen, HCK 464 av 1235 48 av 135 M35 18:53:01
Jan Erik Angeltveit, Bergen 464 av 1235 33 av 83 M30 18:53:01
Baard Brekke Haugen, HCK 464 av 1235 77 av 175 M50 18:53:01
Gudmund Nymoen, HCK/Statoil Bil 464 av 1235 41 av 110 M55 18:53:01
Ulf-Håkon Trettvoll Stoltz, HCK 464 av 1235 41 av 110 M55 18:53:01
Frank Aabø, HCK 476 av 1235 93 av 185 M40 18:56:54
Kirsti Dybdal, HCK/Team Girlpower 486 av 1235 2 av 16 K40 18:59:55
Agnar Hansen, HCK 647 av 1235 62 av 110 M55 20:26:33
Svein Arne Berntsen, HCK 1054 av 1235 96 av 110 M55 25:02:01
Knut-Vidar Larssen, HCK DNF M35
FØLGEPERSONELL: følgebiler ikke tillatt i årets utgave, forbudet ble neglisjert av flere lag. Gry med assistent Andreas kjørte backup med transportbilen. De hentet opp Knut-Vidar ett stykke etter Dombås, sammen drev de tre så langt mulig aktivt motivasjonsarbeid for slitne kropper underveis
VÆR: 17 grader, sol og motvind fra sør ved start lørdag kl 09:20. Vindretningen holdt seg dessverre helt til vi så Mjøsas bredder og ble tung både for kropp og sjel. Bra forhold mot slutten, selv om temperaturen sank til 11 grader ved målgang søndag kl 04:13. To-tre skikkelige regnskyll nederst i Gudbrandsdalen, ellers tørre forhold
TEKNISK: en av hjelperytterne fra Bergen røyk en girvaier helt mot slutten, men endte først i mål etter å ha kjørt flere heftige bakkespurter for å kompensere manglende girutveksling. Ellers hadde vi ingen problemer av noe slag underveis, alle var da også pålagt å stille med nystrigla sykler og kun innkjørte dekk/slanger
KLÆR: stort sett grei og lettvint bekledning denne gangen. Faren er at dårlig vante nordlendinger drar på seg for mye klær når sola skinner i trønderhovedstaden. De nye klubbklærne fungerte utmerket
DRIKKE OG MAT: maximdrikke fra start, deretter arrangørens Enervit, heldigvis ikke blandet for sterkt. Vann, cola og kaffe mot slutten. Bananer i lange baner, sportsbarer, gel, lefser, brødmat på arrangørstoppene, rabarbrasuppe, kjøttsuppe på Dombås, litt for tung pasta på Biri, wienerbrød fra Størens bageri påspandert på Oppdalsporten av styrkeprøvenveteran Steinar Fagerholt, pluss mye mer … Selv om vi spiser og drikker hele veien går vekta ned. Mange stilte derfor også på felles middag på Big Horn Steak House på Aker Brygge søndagskvelden
STOPP: planlagt til 5 stopp og 35 minutter, ble til 7 stopp og 56 minutter. 1) Oppdalsporten 107 km 5 min. 2) Hjerkinn 170 km ekstrastopp for klesjusteringer. 3) Dombås 199 km (varm mat) 12 min. 4) Kvitfjelltunet 307 km 10 min. 5) Biri 383 km (varm mat) 15 min. 6) Totenvika 435 km ekstrastopp. 7) Stensby sykehus 472 km 5 min
SYKLING: avtalte felles kjøring med fire joviale bergensere ved start etter gode erfaringer med én av dem i 2013. Vi holdt sammen helt til mål. Rolig rullende minuttkjede første halvdel, deretter mer vanlig kjedesykling siste 25 mil. Satt aldri bak andre lag, gjorde jobben sjøl hele veien, gjerne med opptil 100 ryttere hengende bak oss. Kun passert av noe få ryttere før rittet var 5 mil langt
Denne gangen var vi på forhånd enige om å kjøre skarpere på skjema, det krever mer justis og lojalitet underveis samt kjappere avganger etter pausene. Prøvde å holde igjen i bakkene for å ha krefter ut på flatene, og det gikk ikke så verst. Motvinden var tøff, passering Dombås 7 minutter bak skjema ble til 56 minutter bak skjema ned mot Lillehammer og en noe nedkjørt gjeng
Pep-talk og reorganisering av kjøremønster etter Kvitfjelltunet samt bedre vindforhold hjalp betydelig. Selv om vi på Gjøvik fortsatt var 46 minutter bak, fikk vi til en heftig avslutning. De siste 15 km inn mot byen gikk med nesten 40 km/snitt på tross av en 2 ½ km lang motbakke, den farta var det bare express-lagene som matchet. Kun 18 minutter bak skjema ved målgang med 35 mil i motvind og 7 av 11 HCK-ryttere samlet over målstreken skal vi være mer enn fornøyd med
SLUTTORD: det var mange spreke folk på tur denne dagen. 7 HCK-ryttere inn som nr 464 av 1235 fullførende er bra. Dette var en bra gjennomført økt. Med bedre vindforhold hadde vi nærmet oss 18 blank …
Styrkeprøven er en lang tur, flere hadde derfor både opp og nedturer underveis. Det er kjedelig at en må bryte, men samtidig viktig at alle gjør opp status med seg sjøl underveis. Vi er godt samkjørte, derfor udramatisk kjøring uten noen form for uhell, selv om en nedkjøring med to 90-gradersvinger ved Lillehammer kom vél plutselig på flere av oss. Det viktigste er tross alt at 6 felles langturer og finalen på 545 km er gjennomført uten noen uhell å skrive hjem om
Flere av oss stiller nok i Trondheim ved en senere anledning også …
Ulf-Håkon
Birger
Klikk på bildene for galleri